Problem vid övergången till kollektivt bredband

Problem vid övergången till kollektivt bredband

Skriven av: Styrelsen Brf Skönstaholm i Nyheter

BRF Skönstaholm logo

2018-10-05

Problem vid övergången till kollektivt bredband

 

Det kollektiva bredbandet verkar fungera för vissa och fungera dåligt för andra. Det har också varit svårt att få kontakt med Bahnhofs telefonsupport på grund av hög belastning.

Styrelsen arbetar för att få en samlad bild av problemen för att ta dem vidare till Bahnhof. Vi behöver därför information om de eventuella problem som ni drabbats av.

Vänligen fyll i uppgifterna nedan (genom att använda formuläret Problem bredband) och lägg i brevlådan på Skönstaholmsvägen 71 senast söndag den 7/10 kl. 18.00, alternativt mejla uppgifterna till info@skonstaholm.se.

Följande uppgifter behöver vi:

 

Namn:_______________________________________________________________________________________________________

 

Adress:______________________________________________________________________________________________________

 

E-post:_______________________________________________________________________________________________________

 

Telefon:_____________________________________________________________________________________________________

 

Kortfattad problembeskrivning:__________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________________________________

De uppgifter du fyller i skickas vidare till Bahnhof.

 

Ni som redan kontaktat styrelsen via e-post kan bortse från detta meddelande.

Gå gärna in på Bahnhofs hemsida för information om eventuella driftstörningar. Här finns också information hur man kan göra felsökning.

Vi beklagar verkligen att det fungerar dåligt för flera av er. Vi arbetar för att problemen ska kunna avhjälpas så fort som möjligt.

 

Låg hastighet i bredbandet?

Om ditt internet fungerar men undermåligt, dvs. inte levererar den hastighet vi blivit utlovade, så kan det bero på olika saker. Generellt kan det handla om att den utrustning man har inte lever upp till den hastighet som utlovas. Här är några saker som du kan undersöka i väntan på hjälp från en tekniker:

Nätverkskabel

Nätverkskablar kan vara av typ Cat 5, Cat 5e och Cat 6. Cat 5 kan bara sända hastighet på upp till 100mb/s, medan Cat 5e & 6 kan sända 1gb/s. Det står oftast på kabeln vilken typ det handlar om. Har du Cat 5, se till att byta kabel.

Router

Routern fördelar nätverkssignalen från fiberkonverterare och till dator/telefoner, trådlöst eller med kabel. Beroende på routerns ålder eller kvalité kan prestanda och eller kompatibilitet variera. Kolla upp märket på din router och ta reda på information om dess prestanda. Routern bör klara av en bredbandshastighet på 1 gigabit per sekund (1 gb/s).

Nätverkskortet

Nätverkskortet är det som sitter i datorn. Detta kan vara gammalt och inte klara av den hastighet som Bahnhof levererar. Det finns olika sätt att ta reda på vilket nätverkskort du har. Enklast är att ringa till Bahnhof support, göra en sökning på internet eller fråga någon granne som kan hjälpa dig att ta reda på detta. Nätverkskortet bör klara av en bredbandshastighet på 1 gigabit per sekund (1 gb/s). Bahnhofs support nås på telefonnummer 010-510 00 00.

/Styrelsen

05 Okt 2018